Ben eskiden nasıl dans ediyor muşum ?
Bu soruyu müzikalite dersinin başlarında kurmuştum.Eski dediğim 1 hafta öncesi bu arada :D
Son 4 yılımı aktif şekilde tangoya adamış biri olarak tangoya olan aşkımı hem ailem hem de sosyal çevremle büyük bir keyif ile paylaşmaktayım.
Tangonun bana kattıklarından sonra özellikle erişebildiğim kitlelerin de bu deneyimlerimi yaşama şansları olsun diye uğraşıyorum.
Tango yolculuğum boyunca sosyolojik,kültürel,felsefik ve psikolojik mesajlarını fark edip bunları yüksek sesle telavuz etmeye çalıştım diyebilirim.
Ki çevremde dinleyen varsa onlar da kulak misafiri olsun istedim ;) Şimdi ise müzikalite ile ilgili yaşadığım yolculuğa kulak misafiri olmanızı istiyorum.
Müzik + Kalite = Müzikalite
Teknik olarak müzik, melodi ve ritim olarak iki ana parçadan oluşmakta.
Bu iki kısmın uyum içinde ilerlemesini ya da birbirleri arasındaki geçişini sağlayan şey ise Armonidir.
Normalde ben böyle giriş cümlelerini hiç önemsemem :) belkide o yüzden dönüp dolaşıp hep en başa geliyoruz :D :D
Bu tanım cümlesi eminim sizlere bir şeyler ifade ediyordur.Ama emin olun bu basit kelimelerin altı inanılmaz dolu ;)
Hepimiz müziği duyuyoruz.Ama bazen dinlemiyoruz.Yani işitiyor olmak yetmiyor. Odaklanıp anlamaya da çalışmamız gerekiyor.
Genellikle duyduğumuz müziği arka plana itiyoruz.Bizim için sanki fon müziği haline geliyor.
Yan odadan gelen TV sesi gibi oluyor bizim için.
Sadece öğrenilmiş hareketlerin tekrarını yapmış oluyoruz.
Böylece dans tanımında yer alan "müziğin ritmini" hiçe saymış oluyoruz.
Gerekli odağı verip dinlemeye başladık!!
Nasıl dinliyoruz.?
-Kulak veren herkes müziğin nerede yükselip alçaldığını, dinamikleşip yavaşladığını yakalayabiliyor.
Yükseldiğinde hızlanmaya çalışıp alçaldığında yavaşlamaya çalışıyoruz.
eee tamam işte dinliyor muşum :D
Aynen hacı bende onu diyorum dinliyoruz.
Ama dinlerken ritmin başlarını sonlarını yakalamıyoruz.Onunla başlayıp senkron olacak şekilde bitirmiyoruz.
Seçtiğimiz ritim denk geldiğinde "aaa o ritim denk geldi hadi başlayım" diyerek ortasından girip istediğimiz anda çıkış yapıyoruz.En azından ben öyle yapıyordum.
Nasıl yani ben tam anlamadım.
Diyelim 8 lik bir ritim seçtiniz 1-2-3-4-5-6-7-8 şeklinde. Bu ritme biz 3 te başlayıp 6 de bitirdik.
Yani lider olarak kafamıza göre bir 4lük seçtik.
Olur mu böyle ??
Oluur biz dans ederken sorun olmuyor.
Kesinlikle sorun olmaz.Ama :D
Bu, dans ettiğimiz takipçi bizim ne zaman diğer ritme giriş, ne zaman çıkış yapacağımızı anlamasını inanılmaz zorlaştıracaktır.
Ha girdi ha girecek ya da girmesiyle çıkması bir olacak.Belki de hiç girmeyecek "Kaçtı güzelim 4lük" diyecek kadın.Tabi bunları takip eden bir kadın ise.
En azından 1- de yakalayamıyorsak 2- de yakalayalım.Bitirirken de -8 de bitirelim yada bir ritim kaysın sorun değil.
Böylece partnerimiz bizim bu ritimlerde antik kuntik çıkışlar ya da durmalar(es) yapmayacağımızı bilir
ve odağını bizden çok, müziği dinlemeye verir.Böylece iki tarafın da odağının büyük kısmı müzikte olur.
Yani işin özü odağı partnerden çok müziğe taşımak!
İlk başlarda soyut ve belirsiz gelse de dans hayatımda bunları fark etmek bana boyut atlattı diyebilirim.
Bildiğiniz başka bir gezegene yolculuk yapmak gibi oldu benim için.
Dünya ile Mars arası 78milyon km olduğunu göz önünde bulundurursak bence gayet önemli bir mesafe :D
Yemin ediyorum biricik aşkım tangoya tekrar aşık oldum.Sanki ikinci baharımı yaşamaya başladım.
Bunu deneyimlediğiniz anda "aaa bu çok iyimiş lan" diyeceksiniz.
Siz daha kibarsanız "lan" demeyin tabi.
Bana bunlar ilk bahsedildiğinde "Ne diyorsunuz ya aha yapıyorum ya ne güzel" diyordum.
Partnerlerimde memnundu.
Ta ki workshop alıp ne demek istediklerini görene kadar.Çünkü kelimeler ile anlatmak da kifayetsiz kalıyor.İzlemek de yapmak gerekiyor.
Buraya kadar hep erkek gözünden anlattım.
Kadınlar için bu kısım hem zor hem kolay.
Kolay olan kısım bu müzikaliteyi erkeğe ihtiyaç duymadan da kendi istedikleri zaman yapabilme özgürlükleri var.
Zor olan kısım genelde takip modunda oldukları için kendi başlarına
-"Sen o enstrümanı dinlerken bende şu enstrümanı dinleyim.
Sen tam ritim basadur ben de iki tane yarım yapayım.Aynı hesap zaten" talebinde bulunmuyorlar.
Çünkü odakları genelde erkek yaptırmıyor bende yapmayım şeklinde oluyor.
Bu müzikalite yemin ediyorum aslında kadınlar için daha eğlenceli.
Zor mu ? kesinlikle
Yapar mıyım ? kesinlikle
Ben bu eğitimi Alper ve Selen hocaların Tangoloji İstanbul okulunda müzikalite 101 seminerinde öğrendim.
Sizde artık nereyi uygun görürseniz bu konuda kesinlikle eğitim almanızı öneririm.
Teknik olarak kısa da olsa bilgi vermemi isterseniz..
Ritim seçme kısmı ne oluyor ?
Ritim sözlük anlamında düzenli bir şekilde belirli notalara tekrar edecek şekilde vurulması imiş.
1/4 lük, 4/4lük, 2/8 lik vs şeklinde ifade edilmekte. Önemli olan bunları birbirinden ayırt edebilmek ve uygulayabilmek.
Bunların detayları için bir workshop almak şart !
Üzerine fikir üretmek, tartışmak, ilgili uzmanlara yönlendirilmek için bana zaten ulaşabilirsiniz.Ulaşında :D
Ben size şunu öneriyorum.Yapmaya başlamadan önce bu kavramların görsel ve işitsel olarak neye tekabul ettiğini gözlemleyin.
Bir tango parçasında genelde 4 enstrüman (piyano,kontrabas,keman,bandoneon) bulunmakta.Önce bir enstrüman seçin.Kontrabas ,piano,keman,bandoneon birini baştan sonra seçerek dinleyin.Tabi gözü kapalı.Daha sonra bunu mırıldanarak yapın
Son olarak da her ritimde parmağınızı açın ritme uyum sağlamaya çalışın.Bu çok önemli çünkü beynimizin algıladığı ritmi harekete geçirdiğimiz ilk nokta burası.
Eğer burada yapamazsak ayak kısmına sakın geçmeyin.Sonra daha sesli dırı dırı ,tak tak, artık nasıl ritim tutuyorsanız. Enstrüman çalmakdan daha zor çünkü hareket ettirdiğiniz kütle 5-10 gr değil 50-60 kg :) Baktık parmakla ritim de tuttuk.Sonra adım atmanın zamanı geldi.
Hadi hayırlı olsun.
Tayfun Çelik
Ben : facebook , @tayfunslife, facebookgroup
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder